Trygg och säker i hemmet

Attendo delar ut 11 000 duschmattor till våra hemtjänstkunder

Nu lanserar Attendo en landsomfattande kampanj i hemtjänsten för att sätta fokus på en säkrare hemmiljö och därmed minska fallolyckorna. Vi delar ut 11 000 duschmattor till våra hemtjänstkunder som en del av kampanjen. En duschmatta kan förhindra en halkolycka i badrummer och är ett av flera sätt att skapa en säkrare inomhusmiljö.

Just fallolyckor är en av de vanligaste orsaken till skador i hemmet. Det finns saker du kan göra för att motverka fallolyckor. Fråga gärna våra medarbetare i hemtjänsten för hjälp och tips.
Genom att dela ut duschmattor sätter vi fokus på en säkrare inomhusmiljö. Tidigare har vi genomfört en kampanj där vi delat ut broddar för att minska halkolyckor utomhus.

 

Möblera mot fallolyckor

Det första du bör göra är att skaffa dig ett par halkfria och stadiga inneskor, gärna med hälrem. Ta bort lösa mattor eller sätt halkskydd under. Ta bort trösklar om det går.

Ställ undan ostadiga och skrymmande möbler. Tänk på att du och andra ska kunna ta dig fram enkelt i hemmet. Saker som du använder ofta i kök och badrum bör placeras så att du lätt når dem. Skaffa en stadig trappstege, stå inte på en pall eller stol.

Köp gärna en extra trådlös telefon som du placerar på en plats där du befinner dig ofta, till exempel i köket. Fäst lösa telefon- och elsladdar med tejp eller rulla upp på vindor.

Badrum
Installera stadiga handtag och stöd vid toalettstolen och badkaret. En badkarsbräda gör det lättare att ta sig i och ur badet. Lägg ut en halkmatta på golvet och en i badkaret.

Om du har nedsatt syn kan det vara svårt att urskilja den vita toalettstolen mot det vita kaklet. Det löser man lätt genom att dekorera kaklet bakom toalettstolen eller hitta en färgglad toalettsits.

Vita handtag på skåp och luckor i badrum och kök kan markeras med färgad tejp eller bytas ut till färgglada.

Ha dörren öppen till toaletten på natten och låt toalettlampan lysa. Låt det gärna lysa i anslutande rum så hittar du lättare vägen på natten.

Sovrum
Placera en telefon på nattduksbordet. Då slipper du springa och har samtidigt telefonen nära till hands ifall något händer.

Om du har svag syn kan det vara bra att tänka på kontraster. Använd gärna en starkare färg på sängöverkastet.

Placera ett glas vid sängen innan du går och lägger dig så slipper du stiga upp om du blir törstig.

God säng- och nattbelysning är viktig. Byt ut svaga glödlampor.

Ta det lite lugnt på morgonen när du stiger upp. Sitt gärna en stund för att undvika yrsel. Sitt bekvämt när du klär på dig.

Fysisk aktivitet och god mat
Rör på dig mycket. Fysisk aktivitet stärker musklerna och förbättrar rörlighet, balans och kondition.

Frisk luft är viktigt för välbefinnandet. Sätt broddar på skorna om det är halt ute. Ta hjälp av ett balanshjälpmedel som en rullator eller gångstavar, om du upplever att du har balansproblem.

Ät näringsrikt, varierat och regelbundet. Tre huvudmål och tre mellanmål bidrar till ett jämnt blodsocker som kan motverka yrsel och bevarar muskelmassan och styrkan.

Om du tar läkemedel, se över din medicinering tillsammans med en läkare. Kombinationer av olika läkemedel kan påverka fallrisken

Sju goda råd för att undvika att ramla

Mattor
Använd halkskydd under dina mattor eller ta bort mattorna helt och hållet. I duschutrymmet eller i badkaret är antihalkmatta bra för att förhindra att du halkar om du går barfota på blött golv.

Sladdar
Undvik lösa sladdar på golven. Fäst dem vid väggen eller använd sladdsamlare.

Telefon
Använd trådlös telefon så kan du ta med dig telefonen när du rör dig i hemmet.

Belysning
Tänk på att ha riktigt bra belysning i ditt hem. Sätt upp extra lampor vid sängen, soffan, matbordet eller utanför badrummet.

Skor
Använd halkfria inneskor som sitter stadigt på foten. Vintertid är broddar på skorna ett bra komplement om det är halt ute.

Yrsel
Om du blir yr när du reser dig upp från sittande kan du sitta en liten stund och trampa "symaskin" med fötterna innan du reser dig.

Fysisk aktivitet
Rör på dig lite då och då. En halvtimmes promenad i friska luften stärker skelettet och ger hjärnan välbehövligt syre. Om du har svårigheter med balansen eller lågt blodtryck kontakta din läkare eller sjukgymnast/arbetsterapeut för att få hjälp.