Vi fortsätter aktivt arbetet med att hindra smittspridning av coronavirus/covid-19. Läs mer om våra åtgärder

Eviyan Attar

Eviyan ville bli läkare. Men när hon kom till Sverige växlade hon spår mot sjuksköterska, och fick snart upp intresset för äldre. Nu ska hon leda Attendos kompetenslinje för demens och BPSD.

Brinner för att lyfta de som drabbas av demens

Det är verkligen jättekul. Det känns fantastiskt att vi äntligen kan komma igång med detta, säger Eviyan Attar. När vi träffas är hon och Petra Svensson i full färd med att planera aktiviteter för det kommande året. Tanken är att bygga ett kompetensteam inom Attendos organisation, som kan samverka, utbyta erfarenheter och ge stöd till medarbetare.

– Jag brinner verkligen för att lyfta de som drabbas av demens, de som bidragit i hela sina liv för vår välfärd och som nu inte längre kan företräda sig själva. De förtjänar att vi gör vårt yttersta för att hantera deras tillstånd med omsorg och värdighet.

Om Eviyan

"Det är otroligt viktigt att skapa ett stöd för närstående, och att ge medarbetarna verktyg att tala om demens med dem. De närstående är ofta nyckeln till att förstå vem personen med diagnosen har varit. Här finns mycket vi kan bli bättre på"

Namn: Eviyan Attar
Ålder: 53
Arbetsplats: Attendos huvudkontor
Roll: Ämnesexpert och kompetensägare för BPSD
År i Attendo: 3

Vägen till Attendo

Eviyan är född och uppväxt i Irak, där hon planerade att studera till läkare. Men när hon och hennes man flyttade till Sverige växlade hon spår till undersköterska och sedan mot sjuksköterska. Under ett år som utlandssvensk på ett hjärtcentrum i Saudiarabien fastnade hon för att arbeta med äldre och kvalitet.

– När jag kom dit så sa de ”du är från Sverige, du får jobba på kvalitetsavdelningen”. Jag hade ingen aning vad jag skulle göra, så jag fokuserade på utbildningar och att jobba med prevention, säger Eviyan.

Väl tillbaka i Sverige hamnade hon som sjuksköterska på Kullens äldreboende på Ekerö. Där drev hon på för att höja kunskapen om demens, och blev också först i kommunen att certifieras som administratör och utbildare för BPSD-registret. Det var bitvis kämpigt att få igång arbetet.

– Utförarna hade väldigt lite förståelse för att det behövdes BPSD- och demensutbildningar. Men jag kämpade på. När Attendo tog över Kullens äldreboende, då tänkte jag ”äntligen, nu har jag min chans”.

Det var januari 2017. Sedan dess har hon arbetat målmedvetet för att öka kunskaperna bland sina kollegor i Attendo. Från mars 2018 har hon haft en central roll som certifierad utbildare inom BPSD-­registret, och åkt runt i landet för att berätta om demens och hur man arbetar med beteendeförändringar för såväl medarbetare som närstående inom Attendo.

– Det är otroligt viktigt att skapa ett stöd för närstående, och att ge medarbetarna verktyg att tala om demens med dem. De närstående är ofta nyckeln till att förstå vem personen med diagnosen har varit. Här finns mycket vi kan bli bättre på. Andra förbättringsområden är att jobba med aktivering som minskar behovet av mediciner.

– Jobbar man systematiskt kan man exempelvis minska behovet av ångestdämpande och sömnmedel, vilket kan minska biverkningar i form av tex yrsel som orsakar fallskador. Min inställning är att man med rätt åtgärder kan förbättra hälsa och välmående så länge man lever.

Våra omsorgshjältar

På Attendo jobbar 25 000 medarbetare som brinner för att göra skillnad i vardagen. De är våra omsorgshjältar. På den här sidan kan du ta del av fler berättelser från våra medarbetares vardag.