Attendo tar emot personer som flytt kriget i Ukraina samt stödjer Röda Korset

2022-03-04

Vi är alla djupt skakade av situationen i Ukraina där det mänskliga lidandet är ofattbart. Jag vill ge en uppdatering kring hur vi inom Attendo agerar för att hjälpa till.

Attendo är ett nordiskt omsorgsföretag med 27 000 medarbetare i Sverige, Finland och Danmark. Vi har ett antal medarbetare med bakgrund från den krigsdrabbade regionen och med nära och kära som befinner sig i och omkring Ukraina. Vi försöker tänka extra på dem som har ständig oro för det som nu sker och agerar som arbetsgivare för att visa den flexibilitet, omtanke och stöd som situationen kräver.

Vi har också sett över hur vi konkret kan stödja krigets offer och människor som är på flykt. Vi har ett antal boenden på olika orter i Sverige och Finland som ännu inte tagits i drift där vi kan ta emot familjer och vi har ett stort nätverk av familjer som kan välkomna ensamkommande barn. Vi har kunskap om att ta hand om personer i kris, vi har möjlighet att ge mat och trygghet och kan snabbt anpassa våra boenden efter de behov som uppstår. Redan i tisdags välkomnade vi den första familjen från Ukraina till ett av våra boenden i Lund. Vi står redo att göra en större insats när behoven ökar.

Attendos huvuduppdrag är alltid att trygga omsorgen för våra kunder. I det rådande läget säkerställer vi våra lokala krisplaner tillsammans med de kommuner där vi verkar, vi arbetar för att säkra leveranskedjor och vi planerar för att verksamheterna ska kunna hantera olika scenarios.
Det som händer i Ukraina väcker ett stort engagemang och en vilja att hjälpa. Vår bild är att det mest effektiva sättet är att stötta ekonomiskt och ge pengar till etablerade hjälporganisationer. Attendo har därför valt att skänka 500 000 kronor till Röda Korset som finns på plats i Ukraina och även i grannländerna dit många flyr.

Jag vill avslutningsvis tacka för det stora engagemang, handlingskraft och omtanke jag upplever inom Attendo och hos våra samarbetspartners för att hantera det aktuella läget. Att se hur alla kommer samman och bidrar ger mig personligen ökad kraft och hopp för framtiden.

Varma hälsningar
Ulrika Eriksson, Affärsområdeschef Attendo Skandinavien