Låt dig inte luras!

Brott mot äldre ökar och gärningspersonerna blir allt mer förslagna. Nu är det återigen dags för Attendos satsning Trygg & Säker för att skapa en tryggare vardag. Årets tema handlar om vaksamhet mot brott och bedrägerier.

Även om vi bor i ett av världens tryggaste länder är det många äldre som känner sig sårbara, kanske har man blivit fysiskt svagare eller är lite osäker i den digitala världen. Det gäller att vara medveten och lagom misstänksam i nya situationer. Här kommer ett par exempel på hur ett bedrägeri kan gå till tips om hur du kan skydda dig.

Via telefonen
Bedragare som tar kontakt via telefon är ofta mycket trovärdiga. De utger sig inte sällan för att representera en bank eller myndighet och ber dig legitimera dig med din bankdosa eller BankID för att de ska hjälpa dig med något viktigt och bråttom. När du gör det får de kontroll över dina bankkonton och kan föra över dina pengar till sina egna konton. Var alltid skeptisk när någon okänd ringer. Kom ihåg att riktiga banker aldrig ringer sina kunder och frågar
om koder och kontonummer.

När det ringer på dörren
Bedragare som försöker lura sig in i lägenheten är ofta ute efter pengar eller smycken. De kan låtsas vara från exempelvis en myndighet, sjukvården, polisen eller vara fastighetsskötare eller hantverkare som ska kontrollera
något i ditt hem. Attendos medarbetare bär arbetskläder med vår logotype samt id-bricka. Det gör att du lätt kan se att är det är rätt person du släpper in när du väntar besök från oss. Vi har även en säker nyckelhanteringen så
du kan känna dig trygg med att lämna ut dina nycklar till oss. Släpp inte in någon okänd!

Om du drabbas – polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet

Anti-skimmingkort till hemtjänstkunder

I Attendos satsning Trygg & Säker är årets tema ”Låt dig inte luras” och handlar om vaksamhet mot brott och bedrägerier.

I samband med detta får alla Attendos kunder i hemtjänsten ett anti-skimmingkort att placera i plånboken som skydd mot trådlös skimming där någon stjäl din kortinformation.

Satsningen Trygg & Säker startade 2015 för att skapa en säkrare vardag för våra kunder i hemtjänsten. Vi har tidigare år fokuserat på fallrisk och brandrisk.

Så kan du skydda dig mot de vanligaste bedrägerierna

checkbox På stan

  • Håll för med handen när du slår in pin-koden till bankkortet.
  • Stoppa kortet i din plånbok som du lägger i innerfickan i väskan eller jackan.
  • Var uppmärksam när du handlat. Någon kan försöka ta ditt kort.

checkbox I hemmet

  • Var kritisk när du blir kontaktad av okända personer, tveka inte att stänga dörren eller lägga på telefonluren om du känner oro.
  • Släpp inte in okända personer i ditt hem innan du fått kontrollera att personerna är de som de utger sig för att vara.
  • Inga seriösa företag som besöker dig hemma kräver betalning på plats. Be om en faktura.

checkbox På nätet

  • Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms, om du inte känner igen avsändaren.
  • Använd aldrig e-legitimation eller lämna ifrån dig koder från din bankdosa på uppmaning av någon annan. Ofta ber bedragaren om upprepade identifikationer.
  • Lägg på telefonluren om du blir osäker på vem som ringer. Ring istället tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
  • Om du blir osäker på vem som skickat en bifogad fil till dig, klicka inte. Den kan innehålla virus.

Om du drabbas – polisanmäl och ta stöd av personer i din närhet!

Video poster
Video play button

Mig lurar de inte!

Anita Palm råkade ut för ett bedrägeriförsök men fattade misstankar och la på telefonluren i tid. Men hennes 97-åriga mamma blev grundlurad i ett bedrägligt samtal och blev av med 15 000 kronor.
— Det gäller att vara medveten och lagom misstänksam i nya
situationer, säger Anita.

Anitas 97-åriga mor, blev uppringd av en person som utgav sig för att vara hennes barnbarn och som behövde låna pengar för att köpa en bil. Han ville ha koden till bankkortet och sa att en av hans kompisar skulle komma och hämta kortet en liten stund senare.
— Mamma lämnade både ut kort och kod, för hon trodde ju att det var barnbarnet, och bedragaren gick direkt till bankomaten. Som tur var ringde mamma mig och sa att barnbarnet ringt och att fått låna pengar och jag förstod ju att något var galet. Vi spärrade genast kortet men pengarna var redan borta.