Hoppa till huvudinnehåll

En glädjespridare

En dag med Adisa Ceric på LSS Attendo Augustendals dagliga verksamhet bjuder på allt från trampolinhoppning till måleri, disco och Fia med knuff.

När vi får tag på Adisa hinner hon inte prata. Hon ska precis ta emot några studenter från Uppsala universitet som gör ett examensarbete om digital kommunikation för personer med funktionsvariationer. Lite senare ringer Adisa tillbaka.

– Vi har testat en app som ska motivera till att laga mat och kanske kan den passa våra kunder, det vore jättespännande. Det är alltid roligt när personer utifrån visar intresse för den här målgruppen.

Det händer mycket runt Adisa. Som samordnare är hon navet i verksamheten och ser till att dagarna är meningsfulla för kunderna, att de mår bra och trivs. Hon har också en samordnande roll gentemot kollegorna och ser till att fördela arbetsuppgifter.

Adisa pratar snabbt med mycket energi. Hon beskriver sig själv som naturligt engagerad och trivs bäst med att jobba med människor. Hon får ofta höra av kollegor och närstående att hon är en glädjespridare och någon som sätter tonen i verksamheten.

– Det är jätteroligt att höra och jag är bra på att driva saker framåt. Men när det kommer till kreativitet är mina kollegor mycket bättre. Det är tack vare dem som vi har så kul här på dagarna.

Quote

Det är alltid bemötandet som är viktigast

Devider

Adisa Ceric

Samordnare

Arbetat inom LSS och Attendo i över tio år

På morgnarna när kunderna dyker upp brukar de dela in sig i mindre grupper för att hitta vad de vill göra. Det kommer många idéer från kunderna och medarbetarna, och ofta hinner man bara med några av förslagen.

– Disco, måleri och promenader brukar vara favoriterna. Men det händer att vi beger oss till en trampolinpark i närheten för att ”hoppa av oss” lite.

Just nu pågår en turnering med Fia med knuff. En av kunderna är entusiastisk brädspelare och vill alltid bli utmanad.

– Det är väldigt roligt, jag spelar med honom varje dag, säger Adisa med ett skratt.

Adisa har arbetat inom LSS och Attendo i över tio år. Innan dess jobbade hon inom sjukhusvård och även om hon trivdes med det, är det här hon hör hemma. På frågan om vad som är viktigast för att lyckas inom LSS kommer svaret blixtsnabbt:

– Bemötande. Det är alltid bemötandet som är viktigast. Det finns i blicken, beröringen och orden vi använder, och det är det som avgör om vi når fram till kunden eller inte.

Adisas arbetsdag:

6.00

Jag lämnar mitt hus i Kista och tar tunnelbanan mot Nacka. Jag lägger mycket tid på att pendla och hinner både reflektera och lyssna på en bra poddcast.

7.00

Jag är nästan alltid först på plats på jobbet. Innan mina kollegor kommer har jag kokat kaffe, tänt några batteridrivna ljus på borden och satt på lite skön musik i högtalarna. Det ska kännas välkomnande när resten av gänget kommer.

Jag går igenom mina mail och läser Appendo innan jag lägger planen för dagen. Ibland har jag också en tidig avstämning med min chef.

8.00 - 9.00

Nu börjar kollegorna och kunderna komma in, en efter en. Ofta tar vi en kopp kaffe eller te tillsammans.

10.00

Äntligen dags för våra viktiga morgonmöten där vi bestämmer vad som ska hända under dagen. Vi delar in oss i mindre grupper så att alla kunder får komma till tals och vara delaktiga i planeringen. En del kunder behöver en individuell plan för dagen.

11.00

Efter mötet är det dags för aktiviteter. Vi är sedan tidigare indelade i bestämda grupper utifrån kundernas behov av stöd och intresse. Idag är det ett gäng som är sugna på en promenad. Jag följer med till vackra Nacka strand och går utmed vattnet.

13.00

När lunchen är uppäten är det dags för del två i vårt aktivitetsprogram. Idag är det några som tar färdtjänst till trampolinparken i närheten. Jag stannar i verksamheten och blir utmanad i Fia med knuff av en av kunderna. Just nu pågår en turnering där flera av mina kollegor är med.

En annan grupp är med på torsdags-discot. Vi förbereder vårt stora aktivitetsrum med discolampor och de som vill kan klä ut sig i glittriga kläder. Alla är välkomna.

16.00

Dagen börjar gå mot sitt slut och kunderna åker hem till sig. Jag brukar avsluta dagen med lite administration på mitt kontor. Just idag ska jag skicka ut inbjudningar till ett öppet hus där vi visar upp vår fina verksamhet för nya kunder och närstående.

Innan jag går hem brukar jag ta mig tid att tacka kollegorna för dagen och bekräfta det viktiga arbete vi gör tillsammans.