"Vårt jobb handlar om att stärka tryggheten genom att finnas där"

Efter mer än 16 år i hemtjänsten är Akane Johansson en välkänd profil i Attendos hemtjänst i Västerås.

– Jag älskar att jobba med människor och tänker på mina kunder nästan hela tiden, även när jag inte är på jobbet. Det är en del av mitt liv, säger Acke, som hon kallas.

Acke tycker det är viktigt att äldre ska kunna bo kvar hemma så länge de själva vill. För henne handlar det om rättigheter som ska respekteras.

– Vi som arbetar i hemtjänst ser att hemmet är en trygghet för kunderna. Vårt jobb handlar om att stärka tryggheten genom att finnas där och vara ett sällskap så att man kan bo kvar

Hon har rötter från Japan där respekten för äldre är en naturlig del av samhället. Trots att hon bott i Sverige i mer än trettio år är hon präglad av det synsättet.

– När jag träffar nya medarbetare vill jag förmedla hur viktigt det är med ett gott och respektfullt bemötande.

Hon har flera kunder som hon känner sedan länge och träffar nästan dagligen, år efter år. Nästa vecka planerar hon och en av de kunder hon är kontaktperson för att åka på en utflykt för att handla nya kläder.

– Vi har en nära relation, det blir så efter en lång tid tillsammans. Hon berättar väldigt mycket för mig men jag pratar aldrig om mina egna problem eller bekymmer – det är en grundregel i hemtjänsten. Hon brukar säga att jag är hennes viktigaste medicin, säger Acke.

Varje dag när jag vaknar tänker jag, vad kan jag göra för kunderna idag? Jag vill att varje dag ska vara speciell för dem eftersom varje dag räknas.

Acke Johansson

Undersköterska

Positiv attityd och starka värderingar

Ackes positiva attityd och starka värderingar märks i arbetet, vilket hon ofta får höra från kunder och kollegor. Att hon skulle nomineras till omsorgshjälte kom inte som någon överraskning.

– Jag tror att de flesta ser att jag älskar mitt arbete och vet att jag är bra på det. Varje dag när jag vaknar tänker jag, vad kan jag göra för kunderna idag? Jag vill att varje dag ska vara speciell för dem eftersom varje dag räknas.

– Vi är alla ambassadörer för Attendo. Det handlar om att vara schysst och ha en bra attityd, säger hon.

Ackes bästa råd för medarbetare i hemtjänsten:

  • Var positiv mot kunderna. Lämna dina egna problem hemma.
  • Var ett tryggt stöd och lyssna även när kunden är arg eller missnöjd.
  • Ta del av genomförandeplanen för att veta vad kunden behöver.
  • Ta ansvar för helheten. Ser du att kunden behöver mer omsorg eller att det saknas något i hemmet måste det ordnas.