Jobbat inom Attendo i 20 år

När vi når Sazan på telefon och gratulerar henne till regionens omsorgshjälte låter hon fortfarande omtumlad.

Dagen innan har regionchefen och kollegor överraskat med blommor, tårta och diplom.

– Jag kunde knappt sova i natt. Det känns helt overkligt men också otroligt roligt.

Hon beskriver Flodinsgården som ett andra hem och kunderna som en del av hennes familj. Det är en känsla som hon burit med sig sedan hon började på Attendo för 20 år sedan.

– För mig är detta mycket mer än ett vanligt jobb, det är som att jobba med min familj. Jag känner kunderna och har inga problem med att vara personlig. Då blir det enklare att förstå vad som gör dem oroliga eller vad som får dem att skratta.

Sazans engagemang för kunderna går inte att ta miste på. Hon berättar hur hon planerar för att det första mötet med en ny kund ska bli så bra som möjligt, med vetskapen om att det ofta är förenat med oro och viss förvirring.

– Det är jätteviktigt att ägna extra tid åt personen och sätta sig in i kundens situation. Man kommer långt med småprat, att fråga vad de vill ha till frukost och hur vi gör med kläder och hår. Små frågor, men nog så viktiga för att man ska känna sig välkommen och betydelsefull.

Att vårda och pyssla om kunderna är grunden i att må bra och känna sig bekräftad som människa, menar Sazam.

– Jag klarar inte av att se en kund orakad eller ovårdad i håret. Då vill jag genast göra något åt det. Det är viktigare än man tror att få känna sig fräsch och fin. Det handlar om värdighet.

Kunderna ska känna att de är viktigast.

Sazan Abdulla

Undersköterska

Bygger starka relationer till kunderna

Sazan tror att hennes yrkesval har att göra med den relation hon har till sina egna föräldrar som bor kvar i Irak.

– Jag var yngst bland mina syskon men ändå den som tog mest ansvar hemma. Min pappa brukade skoja om att det var jag som var chefen hemma. Jag såg till att saker och ting blev gjorda och jag kan vara ganska bestämd.

Hennes relation till släkten i Irak är viktig och något hon gärna delar med sig av till kunderna. Vissa känner till hennes bakgrund mycket väl efter allt Sazan har berättat. Vid ett tillfälle skickade en av kunderna ett brev till Sazans mamma i Irak för att tacka henne för det fina jobb hon gjort med att uppfostra henne.

– Det var verkligen rörande och både jag och min mamma grät när vi läste vad hon skrivit.

Att bygga starka relationer till kunderna är det Sazan gillar bäst med sitt arbete. Desto svårare blir det när kunder som man trivs med avlider.

– Jag vänjer mig inte vid det. Det är en del av livet, men det är tufft och saknaden är ofta väldigt stor. Men det är i sådana situationer man blir påmind om det viktiga arbete vi gör. Att få känna saknad och sorg har att göra med att någon är viktig.