För dig som är närstående
Att du finns där gör stor skillnad – både för den som får hemtjänst och för dig som närstående. Vi vill att du känner dig trygg med hur vi arbetar och att du vet vad du kan förvänta dig – och också hur du kan bidra till trygghet och säkerhet.
Vad kan du som närstående kan förvänta dig av oss:
-
Att våra medarbetare alltid identifierar sig med legitimation och arbetskläder med Attendo-logga vid besök.
-
Att vi har tydliga rutiner för nyckelhantering, säker in- och utslussning, och att dina anhörigas integritet respekteras.
-
Att vi har transparent kommunikation: om något oförutsett händer (t.ex. vid uteblivet besök eller omvårdnadsbehov förändras) kontaktar vi dig om vi har din fullmakt eller ditt godkännande.
Hur du som närstående kan bidra till trygghet:
-
Ge oss information om särskilda vanor, rutiner eller behov som kan göra vardagen tryggare (t.ex. när personen brukar vara hemma, hur denne kommunicerar, hur denne reagerar i nya situationer).
-
Ha kontaktuppgifter tillgängliga och uppdaterade, så att vi snabbt kan nå dig om något oförutsett sker.
-
Prata med den äldre om vilka önskemål som finns vid olika situationer – till exempel hur man vill att vi gör om besöket inte sker som planerat eller om det är oklart var personen befinner sig.
Våra löften till dig som närstående:
-
Full respekt för anhörigas roll, och att du blir delaktig i vårdplaneringen om du önskar och får det.
-
Information om de rutiner och säkerhetsåtgärder vi har för att förebygga bedrägerier och felhantering.
-
Möjlighet att tillsammans med den äldre ställa frågor, lämna synpunkter eller klaga – så att eventuella problem kan åtgärdas snabbt.

Trygg och säker med Attendo
Vi på Attendo vill att du ska känna dig trygg i din vardag. Därför har vi tydliga rutiner för säkerhet, legitimation, nyckelhantering och betalningar. Här får du information om hur vi arbetar för att skydda dig – och hur du själv kan minska risken för bedrägerier.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
Tyvärr ökar bedrägerier mot äldre, både på nätet och i hemmet. Här är några enkla tips för att skydda dig:
När någon ringer dig
- Var alltid försiktig om någon okänd ringer och ber om personlig information.
- Banker och myndigheter ber aldrig om BankID eller koder via telefon. Lägg på om någon gör det.
- Om du är osäker, lägg på och ring själv upp banken eller myndigheten på ett nummer du känner till.
När någon ringer på din dörr
Bedragare som försöker lura sig in i lägenheten är ofta ute efter pengar eller smycken. De kan låtsas vara från exempelvis en myndighet, sjukvården, polisen eller vara fastighetsskötare eller hantverkare som ska kontrollera något i ditt hem.
- Våra medarbetare ska alltid ha Attendo-kläder och en ID-bricka.
- Om någon påstår att de kommer från Attendo men saknar detta, be att få se legitimation eller kontakta oss.
- Släpp aldrig in okända personer utan att först kontrollera vem de är.
Våra säkerhetsrutiner
Belastningsregister
Vid nyanställning av medarbetare har vi krav på att personen lämnar ett utdrag från polisens belastningsregister. Syftet är att minska risken för brottsliga handlingar. Har du frågor eller funderingar kring detta, är du alltid välkommen att kontakta oss.
Legitimationen och arbetskläder
Våra medarbetare ska bära arbetskläder med vår logotyp och en ID-bricka. Om du är osäker, be att få se legitimation eller kontakta oss för att verifiera personens identitet.
Nyckelhantering
Om vi hanterar din nyckel gör vi det enligt fasta säkerhetsrutiner. Nycklar registreras och förvaras tryggt, och endast behöriga medarbetare ska ha tillgång till dem.
Om du inte öppnar dörren vid ett planerat besök
Om du inte öppnar dörren vid ett planerat besök, försöker vi först kontakta dig och dina närstående. Om vi inte får tag på dig kan vi kontakta sjukhus, biståndshandläggare eller i sista hand polis och låssmed. Har du särskilda önskemål kring detta, meddela oss gärna:
-
Om vi har nyckel går vi in för att se om du är hemma.
-
Vi ringer dig, om du inte svarar kontaktar vi dina närstående.
-
Därefter kontaktas Patientupplysningen för att få information om att du möjligen är på sjukhus. Tänk på att du då måste ha lämnat samtycke för att de ska få berätta att du är där.
-
Biståndsenheten kontaktas.
-
Larmpatrullen kontaktas (om du har larminsats).
-
Polis och låssmed kontaktas slutligen om vi inte får svar av någon annan om var du befinner dig.
Det är viktigt att du som kund meddelar om du inte vill att vi följer den rutinen.
Hantering av betalkort
Vi ska som regel inte hantera ditt bankkort med kod eller ta ut kontanter åt dig. Om du behöver hjälp med inköp rekommenderar vi:
-
Att du har ett konto i butiken och får faktura.
-
Att vi använder ett kundkort, t.ex. ICA-kort, där du själv legitimerar köpet.
Värdeföremål och handlingar
-
Vi kan inte skriva under eller bevittna fullmakter.
-
Vi kan inte förvara kontanter eller värdesaker åt dig.
-
Våra medarbetare får inte låna pengar av kunder eller ta emot gåvor.

Fler tips för din trygghet och säkerhet
På stan
- Håll för med handen när du slår in pin-koden till bankkortet.
- Stoppa kortet i din plånbok som du lägger i innerfickan i väskan eller jackan.
- Var uppmärksam när du handlat. Någon kan försöka ta ditt kort.
I hemmet
- Var kritisk när du blir kontaktad av okända personer, tveka inte att stänga dörren eller lägga på telefonluren om du känner oro.
- Släpp inte in okända personer i ditt hem innan du fått kontrollera att personerna är de som de utger sig för att vara.
- Inga seriösa företag som besöker dig hemma kräver betalning på plats. Be om en faktura.
På nätet
- Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms, om du inte känner igen avsändaren.
- Använd aldrig e-legitimation eller lämna ifrån dig koder från din bankdosa på uppmaning av någon annan. Ofta ber bedragaren om upprepade identifikationer.
- Lägg på telefonluren om du blir osäker på vem som ringer. Ring istället tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
- Om du blir osäker på vem som skickat en bifogad fil till dig, klicka inte. Den kan innehålla virus.
Om du drabbas – polisanmäl och ta stöd av personer i din närhet!