Trygg och säker med Attendo

För dig som är närstående

Att du finns där gör stor skillnad – både för den som får hemtjänst och för dig som närstående. Vi vill att du känner dig trygg med hur vi arbetar och att du vet vad du kan förvänta dig – och också hur du kan bidra till trygghet och säkerhet.

Vad kan du som närstående kan förvänta dig av oss:

  • Att våra medarbetare alltid identifierar sig med legitimation och arbetskläder med Attendo-logga vid besök.

  • Att vi har tydliga rutiner för nyckelhantering, säker in- och utslussning, och att dina anhörigas integritet respekteras.

  • Att vi har transparent kommunikation: om något oförutsett händer (t.ex. vid uteblivet besök eller omvårdnadsbehov förändras) kontaktar vi dig om vi har din fullmakt eller ditt godkännande.

Hur du som närstående kan bidra till trygghet:

  • Ge oss information om särskilda vanor, rutiner eller behov som kan göra vardagen tryggare (t.ex. när personen brukar vara hemma, hur denne kommunicerar, hur denne reagerar i nya situationer).

  • Ha kontaktuppgifter tillgängliga och uppdaterade, så att vi snabbt kan nå dig om något oförutsett sker.

  • Prata med den äldre om vilka önskemål som finns vid olika situationer – till exempel hur man vill att vi gör om besöket inte sker som planerat eller om det är oklart var personen befinner sig.

Våra löften till dig som närstående:

  • Full respekt för anhörigas roll, och att du blir delaktig i vårdplaneringen om du önskar och får det.

  • Information om de rutiner och säkerhetsåtgärder vi har för att förebygga bedrägerier och felhantering.

  • Möjlighet att tillsammans med den äldre ställa frågor, lämna synpunkter eller klaga – så att eventuella problem kan åtgärdas snabbt.

Våra säkerhetsrutiner


Belastningsregister

Vid nyanställning av medarbetare har vi krav på att personen lämnar ett utdrag från polisens belastningsregister. Syftet är att minska risken för brottsliga handlingar. Har du frågor eller funderingar kring detta, är du alltid välkommen att kontakta oss.

Legitimationen och arbetskläder

Våra medarbetare ska bära arbetskläder med vår logotyp och en ID-bricka. Om du är osäker, be att få se legitimation eller kontakta oss för att verifiera personens identitet.

Nyckelhantering

Om vi hanterar din nyckel gör vi det enligt fasta säkerhetsrutiner. Nycklar registreras och förvaras tryggt, och endast behöriga medarbetare ska ha tillgång till dem.

Om du inte öppnar dörren vid ett planerat besök

Om du inte öppnar dörren vid ett planerat besök, försöker vi först kontakta dig och dina närstående. Om vi inte får tag på dig kan vi kontakta sjukhus, biståndshandläggare eller i sista hand polis och låssmed. Har du särskilda önskemål kring detta, meddela oss gärna:

  • Om vi har nyckel går vi in för att se om du är hemma.

  • Vi ringer dig, om du inte svarar kontaktar vi dina närstående.

  • Därefter kontaktas Patientupplysningen för att få information om att du möjligen är på sjukhus. Tänk på att du då måste ha lämnat samtycke för att de ska få berätta att du är där.

  • Biståndsenheten kontaktas.

  • Larmpatrullen kontaktas (om du har larminsats).

  • Polis och låssmed kontaktas slutligen om vi inte får svar av någon annan om var du befinner dig.

Det är viktigt att du som kund meddelar om du inte vill att vi följer den rutinen.


Hantering av betalkort

Vi ska som regel inte hantera ditt bankkort med kod eller ta ut kontanter åt dig. Om du behöver hjälp med inköp rekommenderar vi:

  • Att du har ett konto i butiken och får faktura.

  • Att vi använder ett kundkort, t.ex. ICA-kort, där du själv legitimerar köpet.

Värdeföremål och handlingar

  • Vi kan inte skriva under eller bevittna fullmakter.

  • Vi kan inte förvara kontanter eller värdesaker åt dig.

  • Våra medarbetare får inte låna pengar av kunder eller ta emot gåvor.