Hoppa till huvudinnehåll

Livskvalitetssamtal enligt ASCOT


Sedan 2022 arbetar vi med livskvalitetssamtal enligt den evidensbaserade metoden ASCOT (Adult Social Care Outcomes Toolkit), baserad på forskning vid University of Kent.

Metoden innehåller verktyg som låter oss följa upp omsorgsinsatserna och mäta deras effekt på individens livskvalitet. Målet är att identifiera vad som verkligen gör skillnad för varje kund och lyfta fram vad som behöver förbättras.

ASCOT-metoden bygger på observationer och intervjuer som genomförs för att bedöma kundens faktiska livskvalitet i relation till den teoretiska. Resultaten kan sedan mätas och följas upp på individ-, enhets- och organisationsnivå. De första resultaten har visat en positiv påverkan.

Livskvalitetssamtal - en djupare förståelse

Livskvalitetssamtalen ger oss en unik möjlighet att förstå våra kunder på djupet. Genom att intervjua kunden, och vid behov dennes närmaste krets, får vi insikt i hur hen upplever livskvaliteten inom åtta nyckelområden:

  1. Mat och dryck
  2. Sysselsättning och vardagsaktiviteter
  3. Trygghet och säkerhet
  4. Social samvaro och delaktighet
  5. Renlighet och bekvämlighet
  6. Personlig hygien och utseende
  7. Värdighet och bemötande
  8. Inflytande i vardagen

För kunder som inte själva kan svara på frågor genomförs observationer för att få en rättvis bild av deras behov. 


Läs mer om vårt kvalitetsarbete